Opgelucht de deur uit: Rinus krijgt in de Bibliotheek hulp bij zijn belastingaangifte

Gepubliceerd op: 10 april 2024 15:38

hulp bij de belastingaangifte

Een stapel papieren voor zich en een tevreden lach op zijn gezicht: Rinus (85) heeft zijn belastingaangifte gedaan. Sociaal Raadslid Daniëlle Beevendorp van Buurts helpt net als voorgaande jaren mensen bij hun belastingaangifte in de Bibliotheek van Haarlem.

‘Een paar jaar geleden zat ik bij de gemeente en zij vertelde me dat ik maar eens bij de bieb aan moest kloppen’ vertelt Rinus. ‘Toen ben ik zo goed geholpen, ik kom elk jaar terug.’ Ook dit jaar hielp de Bibliotheek samen met de formulierenbrigade van Buurts Haarlem met het invullen van de belastingaangifte. Rinus werd in de Bibliotheek Haarlem Noord geholpen door Sociaal Raadslid Daniëlle Beevendorp, ze helpt al 15 jaar mensen die moeite hebben met hun belastingaangifte.

'Hoe was het ook alweer?'

De meeste mensen doen tegenwoordig hun aangifte online. Toen Rinus met de papieren aangiften aan kwam, moest Beevendorp wel even schakelen.  ‘Ik vroeg neemt u de DigiD gegevens mee. Bij het antwoord ‘wat is dat?’ dacht ik al: volgens mij heb ik deze meneer vaker geholpen.’ Toch schrikt ze er niet van terug: ‘Voor mij is het ook leuk. Dan moet ik het handmatig uitrekenen en denk ik: hoe was het ook alweer?’ Dit jaar is het extra druk: door minder aanbod in belastinghulp van andere organisaties komen er veel meer mensen met zorgkosten. Ook zien ze meer Oekraïners die naar Nederland zijn gekomen bij de spreekuren.

Vrijwilligers

‘Als ik niet naar de bieb zou gaan? Dan had ik alles gewoon teruggestuurd naar de gemeente. Ik zou niet weten waar ik moet beginnen, zoek het maar uit’, vertelt Rinus. ‘Hier gaat het erg gemoedelijk en voel ik me thuis.’ En dat is precies het gevoel dat de formulierenbrigade van Buurts wil overdragen. ‘Mensen vinden het spannend, we zien vaak dat ze te vroeg komen,’  Aldus Beevendorp. ‘Het is een drempel, de belastingaangifte. Bij ons krijgen ze het idee dat het nu goedkomt.’ De Bibliotheek en Buurts kunnen dit niet alleen doen. Zonder de vrijwilligers die al hun tijd, kennis en hulp geven, zou dit niet zo’n succes zijn. En Rinus? Die gaat tevreden naar huis.