Kinderworkshop: nepnieuws herkennen

Woensdag 27 november 2024, van 15:00 tot 16:30 | de Bibliotheek Haarlem Centrum

Kosten: Gratis

Door de ontwikkelende technologie vervaagt de grens tussen echt en nep. Tijdens deze workshop leer je met de game HackShield hoe je nepnieuws kan herkennen. Zie jij het verschil?

Door het spelen van de game leren kinderen om nepnieuws te herkennen. HackShield is een Augmented Reality zoektocht waarin kinderen in groepsverband de strijd tegen desinformatie aangaan. Met een tablet gaan ze op zoek naar in de bieb verstopte QR-magneten waarmee ze nepnieuws opsporen. Vervolgens speuren ze in boeken, kranten en andere betrouwbare bronnen naar de échte informatie, om zo desinformatie uit de bibliotheek te verbannen. Zo leren de kinderen wat nepnieuws is, hoe je het kunt herkennen en hoe je kunt opzoeken of iets waar is.

Over HackShield

Cybercriminaliteit komt steeds vaker in het nieuws. Mensen worden het slachtoffer van online boeven: cybercriminelen. Ze hebben daarom iemand nodig die ze kan beschermen: iemand zoals jij. Want jij weet toch veel meer van internet dan volwassenen? In HackShield leer je wat jij als Cyber Agent kan doen om te zorgen dat niet alleen jijzelf, maar ook je vader moeder, opa en oma online veilig zijn. Lees meer op de website.

Reserveer je gratis plek

Woensdag 27 november | 15:00 – 16:30 uur | Gratis