Viering van de Dag der Marrons en het Tweede Marron Symposium

Donderdag 10 oktober 2024, van 12:30 tot 18:00 | de Bibliotheek Haarlem Centrum

Kosten: Gratis

De dag der Marrons staat in het teken van de vrijheid en veerkracht van de Marrongemeenschappen. Zij sloten op 10 oktober 1760 een vredesverdrag met de Nederlandse koloniale overheid.

Dit verdrag markeert het begin van hun autonomie en is een belangrijke mijlpaal in de strijd tegen onderdrukking. We vieren de strijd voor de afschaffing van slavernij en staan stil bij de bijdrage van de Marrons aan de vrijheid in Suriname. Dit evenement biedt de kans om te leren over de rijke cultuur, geschiedenis en het doorzettingsvermogen van de Marrons.

Programma

Dhr. André Mosis opent de dag met de traditionele Apintie, een symbool van de Marroncultuur. Daarnaast zal Patricia Meulenhof spreken over de rechten van inheemse en tribale volkeren, met speciale aandacht voor de Marrons en hun doorwerking van de trans-Atlantische slavernij. Ook is er een paneldiscussie waarbij verschillende deskundigen in gesprek gaan over de uitdagingen en toekomst van de Marrongemeenschappen.

Samenwerking

Gin Sanches begeleidt het evenement. De organisatie van het evenement is in samenwerking met Stichting Ma Jong, het Meemaakpodium van de Bibliotheek Zuid-Kennemerland, Buurts Da Vinci, de PHIL en Rebup. Kom ook en leer meer over de rijke cultuur, geschiedenis en veerkracht van de Marrons. We zien je graag op 10 oktober!

Foto: Hein Athmer.

Bestel je tickets hier