Boekentip: Het meisje met de zwavelstokjes

Gepubliceerd op: 15 augustus 2024 11:55

het meisje met de zwavelstokjes

Wat moet je weten, wat moet je lezen? De beste tips krijg je uit je omgeving! Deze keer de boekentip van Abel, dienstverlener en taalcoach bij de Bibliotheek.

Een arm, dakloos meisje probeert op een koude oudejaarsavond lucifers te verkopen. Ze durft alleen niet naar huis zonder iets verkocht te hebben vanwege haar agressieve vader. Om zich te verwarmen, steekt ze lucifers aan en ziet visioenen van een feestmaal, een kerstboom en haar overleden grootmoeder. Haar grootmoeder behandelde haar met liefde en het meisje blijft lucifers aansteken om het visioen vast te houden. Uiteindelijk sterft het meisje en de volgende ochtend vinden voorbijgangers haar dode lichaam op straat.

Het mooiste sprookje ooit

“Het is gewoon één van de mooiste verhaaltjes ooit door een mens geschreven. Alle paradoxen komen bij elkaar: jeugd in ouderdom, leven in de dood, licht in de duisternis, warmte in de kou… Het is nagenoeg perfect.”

Ontdek AJ-boeken

De AJ-boeken zijn informatieve boeken voor kinderen tot en met 9 jaar, een deel uit de collectie dat volgens Abel meer aandacht verdient. “Eén van de ondergeschoven kindjes van de bibliotheek is de categorie ‘AJ’. Het is makkelijk om eroverheen te kijken als je op zoek bent naar wat leuks om te lezen voor je kind. ‘AJ’ is onderverdeeld in allerlei categorieën en er zitten echt goudklompjes tussen, waaronder dit boekje.”

En welk boek ga je hierna lezen Abel?

“Seneca - De lengte van het leven, omdat ik een tweeduizend jaar oude schop onder m’n achterste nodig heb.”