Gery tipt: boekentips over duurzaamheid

Gepubliceerd op: 30 mei 2024 14:12

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Wij geven je tips! Dit keer staan boeken over duurzaamheid centraal.

We willen de wereld zo goed mogelijk achterlaten voor onze kinderen, dus moeten we duurzame keuzes maken. Nu snap ik dan ook waarom mijn moeder vaak voorlas uit Pluk van de Petteflet. Pluk spant zich in voor het behoud de natuur en weet het betegelen van de tuin achter de Petteflet te voorkomen. Goed voor mens en dier!

Een betere wereld begint bij jezelf

Een betere wereld begint bij jezelf, is een veelgebruikte uitspraak. En een betere wereld is hard nodig in een tijd waar termen als klimaatcrisis, stikstofprobleem en plasticsoep je om de oren vliegen. Ook ik draag daar, samen met mijn gezin, graag een steentje aan bij. Onze tuin is lekker groen (misschien wel dankzij Pluk), we kopen waar het kan tweedehands spullen, we scheiden ons afval en gebruiken wasbare luiers. Boeken lenen we natuurlijk bij de Bibliotheek, lekker duurzaam!

Jong geleerd, oud gedaan

Snoepwikkels, lege blikjes, plastic tasjes, overal zwerft afval rond op straat. Zo ook waar ik enkele weken geleden liep met mijn peuter. We hadden net het boek Egalus gelezen, waarin egeltje Egalus in zijn eentje al het zwerfafval probeert op te ruimen. “Misschien moeten we Egalus roepen,” zei mijn dochter toen ze de troep zag.
Het boek is een van haar favorieten van dit moment, dus hij komt bijna dagelijks voorbij. Ze vindt het inmiddels best zielig dat Egalus al het afval alleen moet opruimen. Dus pakt ze het liefst ieder papiertje dat zij op straat ziet op om het in de prullenbak te gooien. En voor haar verjaardag vraagt ze een afvalprikker, dan kan ze Egalus helpen.

Er zijn nog véél meer mooie prentenboeken over duurzaamheid. Hieronder een paar aanraders:

Een steentje bijdragen

Iedereen kan iets doen om de aarde een beetje beter te maken. Wil jij je kind ervan bewust maken dat duurzaamheid belangrijk is? En wil je in gesprek gaan over hoe je dat kan doen? Kies dan eens een informatief boek over dit onderwerp. Bijvoorbeeld met de serie Klimaatjes. In deze serie wordt in ieder boek een klimaatthema op een positieve manier besproken. Kinderen beleven en ervaren dat ze met iets kleins grote dingen kunnen bereiken. Of ga samen op missie en word een ‘superheld’ met het boek Samen plastic de baas.

Over Gery

Hoi, ik ben Gery en werk als leesconsulent bij Bibliotheek Zuid-Kennemerland. Ik kom veel op basisscholen waar ik samen met de leerkrachten het leesplezier van de leerlingen probeer te vergroten. Daarnaast lees ik heel veel voor bij de kinderopvang en ga ik met ouders in gesprek over het belang van voorlezen. Ook thuis lees ik veel voor aan mijn boekenwurmen van 1 jaar en 3 jaar. Niet alleen zij genieten hiervan, ook ik vind het heerlijk!