Elsbeth tipt: Eigenwijze personages in boeken

Gepubliceerd op: 1 oktober 2024 11:11

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer: eigenwijze personages in boeken.

De Kinderboekenweek gaat weer van start! Tien feestelijke dagen waarin er extra aandacht is voor de mooiste, grappigste, stoerste en spannendste kinderboeken. Het thema van dit jaar is ‘Lekker Eigenwijs’. Nu zitten kinderboeken vaak al vol met eigenwijze personages. Kinderen die net even anders (durven) zijn, gekke ouders of bijzondere wezens die alles net een beetje anders aanpakken dan normaal.

Pieter Koolwijk en Noëlle Smit

Elk jaar, al sinds 1962, is er een Kinderboekenweekgeschenk. Bij aankoop van een kinderboek in de boekwinkel krijg je dit cadeau. Dit jaar is de schrijver van het geschenk Pieter Koolwijk, onder meer bekend van Gozert, winnaar van de Gouden Griffel in 2021. Vlo en Stiekel heb ik met heel veel plezier voorgelezen aan onze oudste, zo spannend en vol fantasie. Ik ben erg benieuwd naar Schatpakkers!

Sinds een aantal jaar wordt er ook een prentenboek speciaal geschreven voor de Kinderboekenweek. Illustrator Noëlle Smit heeft, samen met Erik van Os en Elle van Lieshout, De vierling op de vensterbank gemaakt. Rosa vindt het maar niks dat haar mooie plantjes van de vensterbank moeten verhuizen naar de grote tuin, buiten en trekt haar eigen plan. Noëlle Smit ken ik zelf van haar mooie, (bijna) tekstloze prentenboeken en van de serie over Teckel Tom niet te vergeten.

Klassiekers in een nieuw jasje

Ja, ook vroeger waren de kinderen in kinderboeken al eigenwijs. Schrijvers als Astrid Lindgren, Roald Dahl, Annie M.G. Schmidt en Paul Biegel waren meesters in het tot leven wekken van bijzondere personages. Bijvoorbeeld Joris, die zijn verschrikkelijke grootmoeder een lesje wil leren. Speciaal voor haar brouwt hij een wel héél bijzonder drankje (met een heel bijzondere werking…). In het Kinderboekenmuseum in Den Haag kan je zelfs naar de tentoonstelling De eigenwijze kinderen van Annie M.G. Schmidt, vol humor, verrassingen en taalspelletjes. Misschien een leuk uitje voor in de herfstvakantie?

Eigenwijze personages voorlezen

Eigenwijze personages doen het erg goed bij mijn zesjarige. Maar ook verhalen over mooie vriendschappen zoals die van Rosie en Moussa, of grappige (en een beetje viezige) verhalen, bijvoorbeeld over Flubbertje Flip zijn geliefd. Avonturen van de Dappere Ridster van Janneke Schotveld hebben we deze zomer verslonden, waarna we meteen het tweede deel erachteraan lazen. Het zijn moderne sprookjesverhalen vol diversiteit over een onverschrokken ridster die niet met brute kracht, maar met slimme plannen ten strijde trekt om mensen te helpen. Maar wel altijd in een harnas en op haar stalen ros. Het boek met die bananen is een leuk tussendoortje, met korte grappige gedichten over, je raadt het al, bananen.

Zelf lezen

Grappige boeken met een vleugje spanning doen het bij de meeste kinderen erg goed. Voor beginnende lezers is de serie van Bob Popcorn over een opvliegende maiskorrel al een tijd favoriet. Tweelingen zorgen vaak voor twee keer zoveel streken, zo ook in het tweede boek over De verschrikkelijke tweeling van Jozua Douglas. En voor fans van de Neehoorn is er nu ook de Beterweter. Een klein wezentje die, je raadt het al, alles beter weet. Ook leuk om voor te lezen.

Verder lezen

Hoe ouder, hoe eigenwijzer? Ouders van (jonge) tieners kunnen zich hier vast wel in herkennen. Gelukkig groeien de personages in boeken met hen mee. En hoe fijn is het om te lezen over iemand waar je je in kan verplaatsen. Vooral in een fase van je leven waarin je aan het uitzoeken bent wie je bent. Je zal bijvoorbeeld maar door je moeder Vlinder genoemd worden, maar je toch meer Mot voelen. Of ja gaat naar de brugklas, krijgt ruzie met je beste vriendin en wordt ook nog verliefd, zoals Tuva in Doen, durven of de waarheid. Lees je graag over ‘echte’ mensen, dan zijn de bijzondere levensverhalen over jongens die net anders durven te zijn ook inspirerend.

Zoek je nog meer eigenwijze boekentips of vindt je kind het moeilijk om te kiezen uit alle boeken in de bieb? Luister dan eens naar De Waanzinnige Podcast. Een podcast voor en door kinderen van 6 t/m 12 jaar, waarin zij in tien minuten vertellen over hun lievelingsboeken. Ook wordt er een stukje voorgelezen. Ondertussen zijn er al zes seizoenen, dus genoeg inspiratie!

Over Elsbeth

Hoi, ik ben Elsbeth en werk als Leesconsulent bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn vriend en twee zoontjes (6 en 3). Ze zijn dol op boeken en voorlezen, net zoals ik vroeger. De oudste leert nu ook zelf lezen, wat ik fascinerend vind om te zien. Door de jongens voor te lezen kom ik de leukste boeken tegen, die ik kan gebruiken in de groepen van de peuteropvang die ik bezoek voor m’n werk. Daarnaast lees ik graag C- en D-boeken, omdat ik ook werk met het voortgezet onderwijs en het mbo.