Klaartje tipt: Help - mijn tiener kan niet zonder een schermpje!

Gepubliceerd op: 17 september 2024 16:53

klaartje tipt

Digitale uitdagingen, we komen ze allemaal tegen. Van inlogproblemen of een DigiD app die niet meer werkt. Tot grotere vragen, zoals ‘hoe houd ik een balans tussen on- en offline in mijn gezin?’ of ‘hoe hou ik al die digitale ontwikkelingen nog bij?’ Dit keer: schermtijd.

Mijn tiener zit maar te gamen of op social media

‘Hoe voorkom ik de hele tijd ruzie over het gamen en de smartphone?’ ‘Mijn tiener zit maar achter dat schermpje en zegt dat vrienden dat véél langer mogen.’Voor de meeste ouders met een tiener in huis zal dit heel herkenbaar zijn. Adviezen over afspraken maken klinken allemaal logisch en leuk, maar in de praktijk blijken die nog helemaal niet zo eenvoudig. We voelen ons een te strenge ouder, zijn tegelijkertijd bezorgd over al die schermtijd en willen ook graag dat onze tieners gewoon plezier kunnen maken. Wat kan je doen?

Hoe begeleid je je tiener online?

Hoe sta jij zelf tegenover gamen en social media? Misschien is dat een interessante eerste vraag. De meeste ouders gamen zelf niet en zitten niet op Snapchat of TikTok. Het is dan best lastig om je in te leven in de online wereld van je tiener. We zien onze kinderen achter een scherm, maar weten eigenlijk niet wat ze doen en wáárom dat nou zo belangrijk of leuk voor ze is.

Moeten we dan allemaal gaan gamen en op Snapchat? Nee hoor! We kunnen de digitale wereld van onze tieners ook ontdekken door met oprechte interesse in gesprek te gaan hierover. Voor games heb je vaardigheden nodig, zoals snelheid en inzicht. Dat zijn vaardigheden die je tiener vast graag aan je laat zien. Want ze zijn vaak razendsnel en ook creatief! Ook zal je tiener het zeker leuk vinden als je vraagt wie hij nou echt een leuke TikTokker vindt, of wat hij nou het leukste vindt aan social media. Zo heb je een heel ander gesprek over dat schermpje én leer je het perspectief van je kind beter begrijpen. Als je een ander contact kan opbouwen met je tiener zal het ook makkelijker zijn om afspraken met elkaar te maken.

Even uitzoomen

Hoe gaat het op school? Heeft mijn kind voldoende beweging? En heeft hij voldoende slaap? Hoe gaat het met sociale contacten? Zijn de vrienden op social media en met gamen enigszins dezelfde als in de offline wereld? Of zondert je tiener zich echt af?Zoom als ouder even uit en kijk hoe het op al die verschillende vlakken met je tiener gaat. Als je kind voor jouw gevoel teveel gamet, maar verder gaat eigenlijk alles goed, dan hoef je je minder zorgen te maken. Gaat het ergens in de balans mis, dan is het goed om te kijken welke oorzaken dat heeft. Misschien speelt er wel méér dan alleen het gamen of social media. Door aandacht te geven aan wat er goed gaat en door vanuit begrip in gesprek te gaan over wat aandacht behoeft, is het makkijker om afspraken te maken.

Tips!

Voor tieners: Kom naar het Jongerenfestival ‘Buiten het Boekje’ op zaterdag 21 september in de Bibliotheek Haarlem Centrum. Met gaming (daag je vrienden uit met Mario Kart), toffe bands, theater, t-shirts bedrukken, Booktokkers, auteur Tatana Almuli en inspiratie over AI. Meld je hier gratis aan!

Voor ouders: Er zijn veel interessante boeken over dit thema verschenen. Een aanrader: ‘Mijn Gamende Kind’ door gamer Koen Schobbers en journalist Deirdre Enthoven, die de 50 meest gestelde vragen beantwoorden. Dit boek geeft inzicht in de belevingswereld van je kind en biedt praktische handvatten voor ouders.

Bij de Bibliotheek organiseren we regelmatig informatie bijeenkomsten over MediaWijsheid. Hou de agenda op onze website in de gaten voor de volgende data!

Ook kan je voor meer tips bellen met 023-5115348 (maandag t/m donderdag van 9:00 tot 17:00 uur).