Echt of nep? Test jouw kennis van AI

Gepubliceerd op: 9 oktober 2024 16:47

Tijdens de Maand van de Geschiedenis test je jouw kennis van AI in de Bibliotheek Haarlem Centrum. In deze vestiging vind je de ‘Echt of nep’-machine.

Oktober is de Maand van de Geschiedenis, met dit jaar als thema ‘Echt nep’. In een wereld waar technologie en kunstmatige intelligentie steeds verder ontwikkelen, vervaagt de grens tussen echt en nep. Zie jij het verschil nog?

Echt of nep - machine

Sommige beelden zijn gemanipuleerd door kunstmatige intelligentie of deepfakes en andere juist niet. Door het beantwoorden van 10 vragen over AI-beelden kom je erachter wat echt en wat écht nep is. De machine staat bij de ingang van de Bibliotheek Haarlem Centrum en kun je uitproberen als je de Bibliotheek bezoekt. De machine is gratis te gebruiken.

De machine staat er de hele maand oktober.

De Maand van de Geschiedenis

Onder het motto ‘Ontdek gisteren, begrijp vandaag’ brengen bibliotheken, musea, boekhandels, archieven en andere culturele instellingen geschiedenis voor het voetlicht. Dit jaar is Hans Schnitzler essayist voor de Maand van de Geschiedenis. Schnitzler is filosoof, schrijver en columnist. Zijn centrale vraag in het essay: Wat maakt, in tijden van kunstmatige intelligentie, digitalisering en robotisering, het menselijk bestaan tot een menswaardig bestaan? Benieuwd naar meer? Op 27 oktober geeft Schnitzler een lezing over zijn essay ‘De mens, de machine & de therapeut’ in de Bibliotheek Haarlem centrum.