September Jongerenmaand

Gepubliceerd op: 29 augustus 2024 16:39

de bibliotheek haarlem schalkwijk

Wist jij dat de maand september volledig in het teken van jongeren staat bij de Bibliotheek Zuid-Kennemerland? De bieb zet jongeren in de spotlight met evenementen zoals de Boekenweek van Jongeren en het Buiten het Boekje festival.

Uit onderzoek van Stichting Lezen blijkt dat 90% van alle jongeren lezen belangrijk vindt, maar dat 45% van de jongeren het in de praktijk “saai” vindt. Daarom geeft de Bibliotheek jongeren extra aandacht door onder andere de Young Adult boeken prominent in de vestigingen te zetten, het gratis 3PAK-boek aan te bieden en dit jaar een compleet festival voor én door jongeren te organiseren.

Buiten het Boekje festival

Op zaterdag 21 september vindt het Buiten het Boekje festival plaats in de Bibliotheek Haarlem Centrum. Tijdens deze avond is er van alles te beleven. Schrijver Tatjana Almuli vertel over haar boeken, Booktokkers @thedutchbookshelf en @zoenira nemen je mee in hun BookTok reis, verschillende muzikale talenten laten hun geluid horen, er is een markt, je kunt gamen, jouw eigen grafische werk drukken en meer. Bestel jouw gratis ticket en maak het mee!

Boekenweek van Jongeren

Van vrijdag 13 september t/m zondag 22 september is de Boekenweek van Jongeren. Deze landelijke campagne inspireert jongeren met verhalen en boeken die écht bij ze passen. Zo kunnen jongeren vanaf 15 tot en met 18 jaar gratis een 3PAK ophalen: een verhalenbundel geschreven door Astrid Boonstoppel, Sholeh Rezazadeh en Michel van Egmond. Ook reikt een vakjury de literaire prijs ‘Beste Boek voor Jongeren’ uit in twee categorieën en zijn er verschillende activiteiten zoals BoekTok Live en de Literatour.