Robots programmeren in de Bibliotheek Hillegom

Gepubliceerd op: 4 juli 2024 10:50

In een reeks van vier woensdagen leerden kinderen van de leeftijd 8 tot 12 jaar hoe ze robots konden programmeren. Zij volgden in de Bibliotheek Hillegom een workshop van RobotWise, mede mogelijk gemaakt door de Rabobank.

‘Wat gaat de tijd snel!’ de anderhalf uur is voorbij gevlogen voor de kinderen die gewerkt hebben met de Blue-bots en Ozo-bots. De Blue-bots zijn robots die je via bluetooth kan programmeren met een iPad. Je moet goed nadenken wat de volgende stap van je robot is, jij voert het in en de robot volgt jouw opdrachten. De Ozo-bots zijn net zo slim, maar op een andere manier. De kinderen tekenen met stift een lijn, en de robot volgt het zonder problemen!

Leuk, maar lastig

Jop (11) vindt het erg interessant. ‘Het is heel leuk, maar ook wel echt lastig!’. Dat is meteen ook het mooie van RobotWise: kinderen leren op een speelse manier om te gaan met een basisniveau van programmeren. In een tijd waarbij digitalisering en apparaten een grote rol spelen, leren kinderen hoe apparatuur aan de achterkant werkt. Deelnemer aan de groep van 10 tot 12 Emily: ‘De robtos zijn heel leuk om zelf te besturen’.

Denken in oplossingen

De Bibliotheek ziet dat opgroeien in een digitale wereld ook een andere aanpak vraagt. Daarom werken ze samen met RobotWise. een organisatie die onderwijs en bedrijfsleven leert programmeren. Samen ontwikkelden ze een lessenserie op maat, die kinderen stap voor stap leert hoe ze via een iPad robots opdrachten kunnen laten uitvoeren. Zoals een uitgestippeld parcours afleggen of een tekening maken. ‘Kinderen ontdekken zo hoe programmeren werkt en krijgen er plezier in. Zo’n robot doet niet meteen wat je wilt, dus je leert denken in kleine stapjes en samen nieuwe oplossingen verzinnen. Uiteindelijk gaat het niet om het resultaat, maar om het proces. En het geeft zelfvertrouwen als je samen iets voor elkaar krijgt.’ Vertelt Gertrude Hoogendoorn, manager programmering bij de Bibliotheek.

Rabo Impactfonds

Als coöperatieve bank investeert Rabobank een deel van de winst in maatschappelijke en/of innovatieve projecten van verenigingen, stichtingen en organisaties uit de omgeving. Bij voorkeur projecten die grote maatschappelijke impact hebben en aansluiten bij thema’s die Rabobank ondersteunt. Voor RobotWise bij de Bibliotheek heeft het Rabo Impactfonds een bijdrage geleverd voor de aanschaf van de nieuwe robots en het lesprogramma.