Taal in Beweging: Leerzame taalwandelingen in Zandvoort

Gepubliceerd op: 10 juli 2024 11:45

Taal in Beweging: Leerzame taalwandelingen in Zandvoort

Het taalproject 'Taal in Beweging' organiseerde in de afgelopen weken zes succesvolle taalwandelingen. De wandelingen combineerden taalvaardigheid, beweging en het leren kennen van Zandvoort voor mensen die Nederlands leren.

Wandelaar Ghada AboDel vertelt dat het niet als een les voelde “Doordat je aan het wandelen bent, praat je makkelijker. Het is een fijne methode. Het is geen les, maar je leert veel. Het is laagdrempelig en lekker buiten.” Elke wandeling onthulde een ander deel van Zandvoort en had een uniek thema, zoals de Geschiedenis van Zandvoort, Verkeer, Sport, Milieu en Strand & Zee.

(Lichaams)taal

Naast het wandelen voeren de deelnemers ook andere activiteiten uit. Zo bezochten de deelnemers onder andere het Zandvoorts Museum. Deelnemers van het taalwandelen noemen het concept vernieuwend. Zij geven aan dat ze Nederlands hebben geleerd, Zandvoort hebben ontdekt en hebben bewogen. Zij kunnen zich nu beter uiten: met woorden maar ook met lichaamstaal.

Samenwerkingen

'Taal in Beweging' is een samenwerking tussen de Bibliotheek Zuid-Kennemerland en Team Sportservice Zandvoort. Dankzij de steun van Gemeente Haarlem/Zandvoort, die subsidie verstrekte, konden deze wandelingen gerealiseerd worden. Tijdens de activiteiten voorzag Sportcafé Rabbel de deelnemers van koffie en thee. Albert Heijn leverde vers fruit bij iedere wandeling.