Week van Lezen & Schrijven 2024

Gepubliceerd op: 6 september 2024 12:30

Een blonde vrouw die een brief leest

Wist je dat 2.5 miljoen mensen in Nederland van 16 jaar en ouder moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen? Zij missen hierdoor aansluiting tot de maatschappij. In de Week van Lezen & Schrijven besteedt de Bibliotheek hier aandacht aan.

Laaggeletterdheid is een term voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en rekenen. Mensen die laaggeletterd zijn, zijn geen analfabeten. Ze kunnen wel lezen en schrijven maar beheersen niet het eindniveau vmbo of niveau mbo-2/3. Hierdoor kunnen zij moeite hebben met het invullen van formulieren, pinnen, digitaal betalen, werken met een computer en het begrijpen van informatie over gezondheid, zorg en andere overheidszaken.

Gratis hulp voor laaggeletterden

Dit zorgt ervoor dat zij minder goed mee kunnen doen in de maatschappij. Tijdens de Week van Lezen & Schrijven vraagt de Bibliotheek extra aandacht voor dit onderwerp. Bij de Bibliotheek zijn er verschillende gratis initiatieven die laaggeletterden kunnen helpen. Denk aan taalactiviteitendigitale hulp of aan hulp bij overheidszaken

Naast de Bibliotheek zijn er ook andere instanties die laaggeletterden op weg helpen. Zo kun je vanaf 9 september het NOS Journaal in Makkelijke Taal bekijken. Dit is elke werkdag te zien om 17:00 uur op NPO 1.