Suzanne tipt: boeken over dino’s!

Gepubliceerd op: 10 juli 2024 16:47

Is jouw kind een echte boekenwurm? Of ben je blij met elke bladzijde die wordt gelezen? Ik geef je tips! Dit keer: boeken over dino’s.

Dino in de bieb

Het zal je niet zijn ontgaan: we hebben een dino in de bieb in Haarlem Centrum. Een Triceratops!
De tijd dat mijn kinderen dinogek waren ligt al even achter ons. Hoewel… keken we vorig jaar niet nog de hele serie Jurassic Park films? Verder speelt mijn jongste zoon het computerspel Ark waarin je dino’s moet vangen en temmen. Eerlijk is eerlijk, het ziet er fantastisch uit. Maar terug naar onze dino. Jij komt toch ook kijken?

Wanneer was dat?

Dinonamen moeilijk? Jonge kinderen lijken er wel voor gemaakt. Met gemak slaan ze je om de oren met onuitspreekbare namen en weetjes over hoe groot, hoe zwaar, hoe lang en hoe gevaarlijk. Zelf weet ik er niet zoveel vanaf, maar wat mij intrigeert: wanneer leefden die dino’s en hoe plaatsen we dat in de tijd?
Die tijd is dan juist wel moeilijk en zo onvoorstelbaar voor kinderen. (En we weten allemaal hoe relatief tijd is, want als je doorvraagt bij kinderen die vertellen over een héle oude juf/meester komen ze aan met: ‘Die is wel 40 ofzo!’)

Boeken die dat begrip tijd mooi beschrijven zijn Hoe alles begon - van oerflits tot nu, Oerstoer en Van oerknal tot robot (voor kinderen vanaf een jaar of 9). Ze werken bijvoorbeeld met tijdlijnen die alles op een rijtje zetten. Van oerknal tot robot zet steeds in twee pagina’s uiteen hoe en wanneer iets ontstond: het heelal, het zonnestelsel, de aarde, de maan… maar ook het begin van vuur, taal en school.
Oerstoer maakt het begrip tijd inzichtelijk door alles met een etmaal te vergelijken: als om 00.00 uur de aarde ontstaat dan verschijnt om 22.50 uur pas de dino. En de mens? Om 23.58 uur.

Wil jouw kind álles weten over dino’s? Op de website jeugdbieb.nl vind je superveel leuke filmpjes en weetjes over dinosaurussen. Voor onze triceratops kun je een kijkje nemen op onze eigen dinopagina.

Heel handig: je vindt deze drie boeken ook in de Online Bibliotheek als e-book. Handig als de boeken zijn uitgeleend of als je even niet naar de bieb kunt. Je kunt de e-books lezen op pc, tablet en telefoon.

Informatie over dino's

Er zijn ontzettend veel prachtige informatieboeken over dino’s. Hier slechts een kleine selectie.

Leesboeken

Heb je een kind dat gek is op dino’s maar niet van informatieve boeken houdt? Gelukkig zijn er ook prentenboeken en leesboeken, vooral voor eerste lezers in groep 3 en 4.

Uitgeleend

Dinoboeken zijn altijd populair en hoewel we er heel veel hebben kan het maar zo zijn dat ze nu nóg meer zijn uitgeleend dan anders. Geen nood: er zijn ook boeken beschikbaar als luisterboek of e-books. Dino’s in de ruimte bijvoorbeeld, uit de populaire serie Blitz van Rian Visser. Of luister naar het hele toepasselijke prentenboek Joris puzzelt een dino. Een prentenboek luisteren? Zeker leuk als het op rijm is, zoals deze. ‘Joris weet er zoveel van, alles wat je maar weten kan. Want Joris is ook dinokampioen. Daar kan hij nou eenmaal niets aan doen.’ Alleen… hoe zet je een berg gevonden dinobotten eigenlijk weer in elkaar?

Andere stoere boeken over lang geleden

Er zijn heel veel spannende verhalen of grappige boeken die echt de moeite waard zijn. Humor vind je in de Knots-serie (alweer 4 delen, ook over zusje Tuf). Het deel hieronder gaat over de Holenspelen (o ja, deze zomer ook nog de Olympische Spelen!)

Een stukje dichter bij onze eigen tijd - ‘slechts’ een paar duizend jaar geleden - het bijzondere boek Brons. Het vertelt alles over… brons, juist. Sommige delen worden verteld vanuit de bronzen voorwerpen zelf. Naast die originele invalshoek ziet het boek er ook fantastisch uit.

En dan Offerkind, een avontuurlijk boek dat zich afspeelt in de prehistorie. Aïn onderneemt met haar neef Kraai een levensgevaarlijke toch als ze moeten vluchten. Heel spannend en pakkend geschreven, net als alle andere boeken van Rob Ruggenberg trouwens. Ruggenberg neemt je in zijn boeken mee op een avontuur dat zich afspeelt in de geschiedenis. Zijn boeken zijn wel heftig, dus echt voor oudere kinderen die niet bang zijn voor een beetje bloed en gruwel. Groep 8 en brugklassers. Ook lekker als luisterboek.

Over Suzanne

Hoi, ik ben Suzanne en ik werk als Programmamaker Lezen bij de Bibliotheek. Ik woon in Haarlem met mijn man en twee zoons (15 en 17). Ik kom veel op basisscholen waar ik werk aan leesbevordering. Natuurlijk lees ik graag jeugdliteratuur. Ik geef trainingen met als thema leesplezier voor kinderen met leesproblemen. Handig voor thuis, want mijn zoons hebben dyslexie. Ze vinden het niet altijd leuk om een moeder te hebben die bij de bieb werkt en ík had best graag boekenwurmen gehad. Gelukkig vinden we toch manieren om mooie en spannende boeken te lezen of te luisteren.